سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۱۶:۰۲

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت خبر داد:
افزایش سرمایه‌گذاری دولت یازدهم در حوزه پژوهش صنعت نفت

باشگاه خبری فراساحل: رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: سرمایه‌گذاری دولت یازدهم در طرح‌های پژوهشی صنعت نفت نسبت به گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به شناختی که وزیر نفت از صنعت ایران، بویژه صنعت نفت دارند، تاکید ویژه‌ای بر استفاده از دانش‌های روز دنیا در این صنعت داشته‌اند و با فراهم کردن سازو کارهای منطقی حمایت‌های خوبی را از بخش پژوهش و فناوری صنعت نفت انجام داده‌اند. عمادی با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید دانش و فناوری و تجاری‌سازی محصولات، گفت: وزیر نفت همیشه بر کسب علم، پژوهش و فناوری و دانش روز جهان و انتقال آن به عرصه تولید و صنعت نفت تاکید داشته‌اند. وی گفت: صنعت نفت ایران نیز برای توسعه روزافزون خود نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های تازه و روز دنیاست و بدون شک فناوری‌هایی که هم‌اکنون در این صنعت استفاده می‌شود، حاصل فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی به‌شمار می‌رود که از مدتها پیش از سوی محققان ایرانی انجام شده است. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: برای این که عملیات بهره‌وری در بخش ازدیاد برداشت اتفاق بیفتد، باید شکل‌های مدیریتی تازه‌ای تعریف شود، به طوری که برای رسیدن به هدف بهبود ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز باید در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصلاحاتی صورت بگیرد. عمادی اظهار داشت: استفاده از پژوهش و فناوری در صنعت نفت و گاز اهمیت زیادی دارد، زیرا مصرف انرژی‌های فسیلی سبب ایجاد آلایندگی می‌شود، توجه به الزام‌های زیست محیطی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که این موضوع مستلزم بهره‌گیری از مقوله پژوهش و فناوری است.

وی افزود: به حداقل رساندن مصرف منابع هیدروکربوری یکی دیگر از روش‌های کاهش آلاینده‌ها به‌شمار می‌رود که پژوهش و فناوری می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع سازد؛ به‌ طور کلی در حوزه صنعت نفت بالا بردن راندمان، افزایش اثربخشی و کیفیت کالا، کاهش ریسک، کاهش زیان و افزایش سود در شرکت‌های نفتی و در بخش پژوهش و فناوری مطرح است. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری و کشف منابع غیر معمول انرژی‌های فسیلی مانند شیل‌های نفت و گاز، تولید از میدان‌های نفت و گاز، عملیات حفاری، پالایش و انتقال نیازمند استفاده فناوری‌های برتر است. عمادی اظهار کرد: ایران در منطقه‌ای قرار دارد که از لحاظ بالا دستی و حوزه زمین‌شناسی، در یک حوزه مشابه رسوبی با کشورهای منطقه قرار گرفته است؛ با توجه به این که بیشتر کشورهای منطقه عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند، وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری در این منطقه سبب شده است که فعالیت‌های زیادی برای کشف اطلاعات بیشتر نسبت به ذخایر انجام شود و رقابت‌های زیادی به منظور انجام الزام‌های زیست محیطی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مقایسه وضع ایران در بخش پژوهش و فناوری کشورهای منطقه را می‌توان از چندمنظر بررسی کرد؛ یکی از بحث‌های مهم میزان تخصیص بودجه برای بخش پژوهش و فناوری است که در ایران با توجه به نگاه ویژه دولت و مجلس به این بخش، چهار درصد از منابع داخلی و یک درصد از منابع سرمایه‌ای به بخش پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد؛ با این حال وجود برخی موانع بین‌المللی و کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند روی بودجه‌های پژوهش و فناوری تاثیر منفی داشته باشد. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: نسبت به کشورهای منطقه اگر بخواهیم مقایسه‌ای در گروه‌های مشابه داشته باشیم، ایران در بخش پژوهش و فناوری از لحاظ نیروی انسانی، امکانات، آزمایشگاه‌ها و توجه به موضوع خودکفایی وضع مناسب و رو به رشدی دارد؛ در حوزه ساخت، مدیریت و راهبری نیز صنعت نفت ایران نسبت به کشورهای منطقه وضعی مطلوب‌تر و از لحاظ نیروی انسانی، امکانات، قانون و مقررات شرایط مناسبی دارد. عمادی افزود: نیازهای صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری برگرفته از چالش‌های موجود است که بخش صنعت نفت و محیط‌زیست را شامل می‌شود؛ برای بهبود صنعت نفت باید هزینه‌ها کاهش و کیفیت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل افزایش یابد.

وی افزود: صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری نیازمندی‌های بسیاری دارد و با توجه به گستردگی فعالیت‌های این صنعت، در بخش‌های نیروی انسانی، امکانات، مدیریت فناوری و متدلوژی این مدیریت نیازمند منابع مالی بیشتری است، مدیریت کلان و بهبود سطح مدیریت در سطح پژوهش و فناوری اهمیت زیادی دارد و باید بیشتر به بخش فناوری و اثربخشی آن تکیه کرد تا بتوان به وسیله دانش به ثروت دست یافت. از این رو هم‌اکنون بودجه‌های بیشتری را برای ساخت پایلوت‌ها و رسیدن به تولید انبوه اختصاص داده‌ایم تا مدلی ایجاد شود که بخش خصوصی را برای تجاری‌سازی طرح‌ها فعال کنیم. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در بخش همکاری با شرکت‌های خارجی روی استفاده از منابع مالی و فناوری این شرکت‌ها تاکید داشته است تا سطح صنعت نفت ایران با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا ارتقا بیشتری یابد؛ بنابراین در قراردادهای جدید یکی از نکات مهم انتقال فناوری به ایران است و این انتقال فناوری باید نسبت به قراردادهای پیشین بهره‌وری بیشتری را برای ایران به همراه داشته باشد.

عمادی ادامه داد: طبق این قراردادها در پروژه‌ها باید ٥٠ درصد از توان داخل شامل ساخت کالا، فناوری و مهندسی استفاده شود، مدیریت این ٥٠ درصد بسیار مهم است و قابلیت‌های شرکت‌های داخلی نیز باید به صورتی باشد که جوابگوی استانداردهای لازم، زمان و بودجه باشد. وی گفت: سیاست‌های صنعت نفت ایران برای ساخت تجهیزات راهبردی در ١٠ گروه تعریف شده است که این ١٠ گروه اقلام پراهمیت و پرمصرفی هستند که از نقش کلیدی در توسعه صنعت نفت ایران برخوردارند، از مهمترین این تجهیزات می‌توان به انواع مته‌های حفاری، لوله‌های بدون درز، لوله‌های CRA، کمپرسور و توربین، انواع پمپ‌های درون‌چاهی، توپک هوشمند و لوله‌های تیوبینگ اشاره کرد؛ در برخی از این اقلام بخش داخل توانایی ساخت تجهیزات را دارند و در برخی دیگر نیاز به فعالیت بیشتر احساس می‌شود، به‌طور کلی در سال‌های گذشته در زمینه ساخت قطعات و تجهیرات موردنیاز صنعت نفت در داخل کشور پیشرفت زیادی داشته‌ایم. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم‌اکنون صنعت نفت ایران از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و فناوری با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان فاصله زیادی دارد، به طوری که شرکت‌های خارجی بودجه‌های بسیار زیادی را به این حوزه اختصاص می‌دهند.

عمادی افزود: از آنجا که منابع مالی ایران ریالی و ارزی است و به دلایلی با کمبود بودجه روبرو هستیم، میزان سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و فناوری ایران را نباید با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا مقایسه کرد؛ امروزه درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علمی و فناوری دنیا به‌ طرز خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است به عنوان مثال دانشگاه استنفورد آمریکا با در اختیار داشتن دو هزار شرکت دانش‌بنیان سالانه بیش از ٦٠ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش دانش فنی دارد، از این رو در صورتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود می‌توان به راحتی صنعت نفت را به جایگاه والایی در منطقه و جهان رساند. وی گفت: برای این که عملیات بهره‌وری در بخش ازدیاد برداشت اتفاق بیفتد، باید شکل‌های مدیریتی تازه‌ای تعریف شود، به طوری که برای رسیدن به هدف بهبود ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز باید در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصلاحاتی صورت بگیرد. عمادی گفت: ازسوی دیگر با توجه به پیر شدن برخی از میدان‌های نفتی ایران، باید از روش‌های تازه ازدیاد برداشت مانند تزریق گاز، تزریق آب و روش‌های حرارتی در این میدان‌های استفاده کرد.

صنعت نفت ایران هم‌اکنون دیگر مانند سال‌های دور گذشته هر جا که صحبت از فناوری و دانش فنی می‌شود دیگر به فکر خرید آن با استفاده از پول نفت نیست، بلکه به فکر تولید دانش و فناوری برای دستیابی به ثروت است و این همان نکته‌ای است که وزیر نفت ایران همیشه روی آن تاکید داشته است. وزارت نفت ایران نیز در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت بخش پژوهش و فناوری، شرکت‌های اصلی خود را به سمت دانش‌محوری و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید سوق داده است. شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت تحقیقات گسترده‌ای را برای رفع نیازهای صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری انجام داده است؛ به طوری که بخش مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت با هدف تحقق نظام پژوهش در صنعت نفت در باره احیا و استفاده بهینه از مخازن نفت و گاز کشور و رفع مشکلات آنها، توانسته است پروژه‌های پژوهشی بسیاری را با کمک مراکز حرفه‌ای پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، در کارنامه کاری خود به ثبت رساند. توسعه فناوری‌های اکتشاف، فناوری ازدیاد و برداشت، توسعه فناوری چاه‌ها، فناوری تولید، توسعه فناوری فرآورش نفت و گاز ازجمله مهمترین اهداف این مدیریت به‌شمار می‌آید.



  کد خبر : 512
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :